Kelebihan Dan Fungsi Disk Defragment




Disk Defrag bermaksud proses penyusunan data-data atau fail-fail di dalam komputer Hard Disk anda. Fragmentation atau Pemecahan/ pembahagian/ susunan data berlaku pada Hard Disk setiap kali kita melakukakan perubahan atau tindakan seperti contoh pemindahan fail, membuang fail serta minyimpan apa sahaja maklumat berkenaan dengan fail di mana fail-fail atau data-data tersebut kerap kali tersimpan di dalam Hard Disk berbeza daripada fail asal tersebut. 


Ini akan menyebabkan prestasi window akan menjadi lembap dan mengambil masa yang agak lama untuk membuka sesuatu fail atau applikasi.

Disk Defrag adalah alat atau applikasi yg mampu menyusun segala data-data dan fail-fail di mana ia mampu menyusun kembali data-data tersebut kepada yang lokasi asal. Applikasi ini boleh didapati di dalam window :

1. Pergi pada button "Start".
2. Klik "All programs", dan cari pada "Accessories" dan terus ke "System Tools".
3. Anda akan dapati program yg bernama "Disk Defrag" dan double klik pada Ikon tersebut
4. Kemudian Applikasi Disk Defrag akan terpapar. Jika anda mempunyai lebih daripada 1 Partition Contoh : "Local Disk C, Local Disk D dan lain2", saya sarankan anda mulakan dulu dengan Local Disk C dan di ikuti seterusnya.
5. selepas pilih partition untuk defrag, klik pada button "defrag" .. tunggu sehingga selesai proses defrag tersebut.
6. Saya sarankan sekiranya anda selesai melakukan proses defrag disk ini, Restart PC anda agar segala applikasi Window anda boleh berjalan dengan lancar.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...